دوشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
 

اخبار

امضای تفاهم نامه اتاق ایران و وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال

امضای تفاهم نامه اتاق ایران و وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال
در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق ایران و وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی و حضور فعال این بخش در امر برگزاری نمایشگاه‌ها، دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال 15 الی 18 شهریورماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌گردد.

«هومن حاجی‌پور» مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران با بیان این که اتاق ایران طبق قانون وظیفه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی را بر عهده دارد، توضیح داد: تشکل‌ها بازوان مشورتی و اجرایی اتاق هستند بنابراین ساماندهی آن‌ها می‌تواند به بهتر حرکت کردن اتاق ایران کمک کند. در همین راستا در بخش IT و فناوری اطلاعات بر آن شدیم که همه تشکل‌های موجود را زیر یک چتر قرار داده و مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را به وجود آوریم.

وی ادامه داد: در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق ایران و وزارت ارشاد اسلامی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به بخش خصوصی واگذار شد. سال گذشته برای نخستین مرتبه این نمایشگاه از سوی بخش خصوصی برپا شد که نتایج و اثرات مثبتی را به دنبال داشت.

حاجی‌پور تصریح کرد: اتاق ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دولتی و نهادهای بخش خصوصی، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه را تشکیل داد. البته با وجود آن که بخش خصوصی مسؤولیت اجرای نمایشگاه را بر عهده گرفت اما دولت نیز در شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه حضور فعال دارد.

مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران ادامه داد: آنچه در برگزاری نمایشگاه برای ما اهمیت دارد جنبه کیفی کار است بنابراین استفاده از همه ظرفیت‌ها را در برنامه کاری خود قرار دادیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده این نقشه راه به عنوان مدل موفقی برای برگزاری سایر نمایشگاه‌ها تلقی شود.

در ادامه «حسن نجفی‌سولاری»، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال، با اعلام این خبر که در تازه‌ترین جلسه شورای توسعه امنیت پایدار شرق کشور، طرح ایجاد مجتمع‌های دیجیتال از مجموعه شبکه ملی فرهنگ به تصویب رسیده گفت: قرار است این طرح توسط بخش خصوصی به اجرا برسد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای دومین مرتبه از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود. توضیح داد: با آغاز کار دولت جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میثاقی را مبنی بر واگذاری تصدی‌گری‌های این حوزه به بخش خصوصی با نمایندگان مجلس گذاشت. حال قرار است این نمایشگاه به عنوان اولین حرکت وزارتخانه در این مسیر، دومین مرتبه توسط بخش خصوصی برگزار شود.

وی در رابطه با چگونگی برگزاری جشنواره مربوط به این حوزه که در سال‌های قبل همزمان با این نمایشگاه و از سوی دولت برگزار می‌شد، گفت: این جشنواره همچنان مانند گذشته توسط دولت برگزار خواهد شد. طبق مطالعات و جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که فعلاً برگزاری جشنواره را واگذار نکنیم.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال از اصحاب حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات درخواست کرد که فعال‌تر از قبل در برگزاری نمایشگاه های مختلف فرهنگی از جمله کتاب و قرآن شرکت کنند.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به این سؤال که چرا همچنان نمایشگاه‌های دیگری در این زمینه به طور جداگانه برگزار می‌شوند، گفت: رویکرد ما جلوگیری از موازی‌کاری و ایجاد هم‌گرایی است متأسفانه در 52 نهاد در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند. سؤال اینجاست که چرا باید تا این حد موازی‌کاری وجود داشته باشد. این به هیچ وجه منطقی نیست.

وی افزود: نمایشگاه الکامپ 20 سال است که برگزار می‌شود ولی هنوز در منطقه به یک برند تبدیل نشده است. چون در برگزاری ...هم افزایی و انسجام وجود ندارد؛ چون همه فعالان این حوزه به دنبال سهم خود هستند. برنامه‌ا این است که همه نمایشگاه‌های این حوزه را در قالب یک نمایشگاه برگزار کنیم.

«محمدرضا طلایی»، نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران از اعمال برخی حمایت‌ها برای مشارکت بیشتر شرکت‌ها و ایجاد انگیزه برای آن‌ها در راستای ارائه نوآوری‌ها در نمایشگاه مذکور خبر داد و گفت: در اطلاع‌رسانی و معرفی این نمایشگاه سعی شد از تکنولوژی‌های روز استفاده کردیم. از طرف دیگر سعی شد بخش‌های مختلف اتاق از جمله اتاق‌های مشترک را در این اقدام مشارکت دهیم. بدین ترتیب 3 اتاق مشترک ایران و فرانسه، ایران و بلژیک و ایران و آلمان تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند.

براساس اظهارات این فعال اقتصادی تاکنون 161 شرکت ثبت نام کرده‌اند که افزون بر 60 درصد آن‌ها در حوزه نرم‌افزار فعالیت می‌کنند. در طول سال‌های گذشته که دولت مجری برگزاری نمایشگاه بود نزدیک به  5 / 6 میلیارد تومان هزینه می‌شد در حالی که بخش خصوصی سال قبل با یک میلیارد تومان اقدام به برگزاری نمایشگاه کرد. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای این اقدام هزینه شود.

طلایی یادآور شد: قرار است مرکز تجاری مجازی را نیز توسط مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به صورت پایلوت برگزار کنیم.

«جلالی‌پور» نماینده سازمان توسعه تجارت درخصوص موافقت با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال توسط بخش خصوصی تشریح کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این بخش سال گذشته وظیفه خود در برگزاری نمایشگاه مذکور را به خوبی انجام داده و دولت نتیجه اعتماد خود به بخش خصوصی را دیده است.

وی افزود: اصل شایسته سالاری و تعامل با بخش خصوصی رویکردی است که از سوی دولت یازدهم دنبال می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم واگذاری تصدی‌گری ما به بخش خصوصی را به درستی اجرا کنیم.
جلالی‌پور توضیح داد: خوشبختانه نظام‌نامه صنعت نمایشگاهی کشور با همت وزیر صنعت، معدن و تجرات تدوین شود.

براساس آن باید از منشور تعامل تبعیت کرد به این معنا که از همه ظرفیت‌ها از جمله دولت، بخش خصوصی، رسانه‌ها و غیره بهره برد.

در ادامه «بابک دربیکی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارتخانه، با اعلام این خبر که بانک سینا با رویکرد حمایت از اقتصاد، فرهنگ و هنر به عنوان یکی از حامیان این نمایشگاه وارد عرصه شده است، گفت: رویکرد اصلی بهبود کیفی این فضا است. بانک سینا در پی آن است که باشگاه مخاطبان را ایجاد کند و برای آن یک برنامه بلندمدت طراحی کرده است.

وی افزایش توانمندسازی اقتصادی و کمک به مجموعه شرکت‌ها و بهبود گردش مالی را رویکرد اصلی بانک سینا برای حضور در این وادی دانست.
در پایان این جلسه تفاهم‌نامه همکاری بین مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با ستاد جشنواره ملی بهره‌وری با هدف برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری فناوری اطلاعات به امضا رسید.
روابط عمومی اتاق ایران
۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ۱۷:۲۹

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.